Rolkrant TelePlus Groningen     Jaarverslag 2023     Huishoudelijk Reglement (HR)
 
VERENIGING VAN KPN GEPENSIONEERDEN "TELE-PLUS" TE GRONINGEN 
Opgericht in 1981
Ook voor oud-medewerkers
Ingeschreven bij de Kamer van Koophandel te Groningen onder nr. 40024712.
 
HUISHOUDELIJK REGLEMENT
 
Artikel 1. Naam en zetel.
De vereniging draagt de naam: Vereniging van KPN-gepensioneerden "TELE-PLUS" en wordt in dit reglement en in andere reglementen en bepalingen aangeduid met TELE-PLUS. De vereniging is gevestigd te Groningen.
 
Artikel 2. Doel en middelen.
Het doel van de vereniging en de middelen waarmede zij het doel tracht te bereiken zijn omschreven in de statuten.
 
Artikel 3. Begrippen en definities.
In dit huishoudelijk reglement, in het vervolg aangeduid met HR, worden door de Algemene Vergadering, in het vervolg aangeduid met AV, nadere bepalingen vastgesteld met betrekking tot het beheer, de financiën, de inrichting en de organisatie van TELE-PLUS, en ook met betrekking tot de rechten en verplichtingen van haar leden. De inhoud van het HR mag niet in strijd zijn met de statuten.
 
Artikel 4. Leden.
Onder leden worden verstaan oud-personeelsleden van KPN Telecom zoals:
   a. De (oud)medewerker m/v die op het moment van ontslag een ouderdomspensioen, een VUT- uitkering, een arbeidsongeschiktheidsuitkering,
       dan wel een wachtgeld- en /of WW-uitkering ontvangt:
   b. De gehuwde partner of vaste relatie van een (oud)medewerker m/v zoals genoemd in a. 
   c. De partner of vaste relatie van een overleden (oud)medewerker m/v.
 
Artikel 5. Ereleden.
Ereleden zijn zij zoals omschreven in art. 3. Lid 3.3. Van de statuten. Ereleden worden op voordracht van het bestuur door de AV benoemd met tenminste een meerderheid van 2/3 van het aantal uitgebrachte geldige schriftelijke stemmen. De voordracht moet met reden omkleed zijn.
Ereleden worden vrijgesteld van het betalen van de jaarcontributie en kunnen ter vergadering slechts in adviserende zin het woord voeren.
 
Artikel 6. Lidmaatschap.
Lid kunnen worden leden zoals omschreven in artikel 4 van dit reglement. In bijzondere gevallen beslist het bestuur over het lidmaatschap.
Aanmelden voor het lidmaatschap kan geschieden bij een van de bestuursleden, telefonisch, mondeling of schriftelijk.
Bij ontvangst van de aanmelding zal de secretaris een inschrijfformulier toezenden waarop gegevens dienen te worden ingevuld. Dit formulier dient ondertekend worden teruggezonden.
In te vullen gegevens betreffen:
   a. Voorletters en achternaam
   b. Adres en woonplaats
   c. Telefoon- en bank- of postgironummer
   d. Geboortedatum
   e. Huwelijksdatum (alleen bij een gezin)
   f. Datum verlaten bedrijf
   g. Pensioen- of uitkeringsnummer van ABP of KPN Pensioen
Het einde van het lidmaatschap geschiedt volgens, in overeenstemming met het gestelde in artikel 5 van de statuten.
Bij toetreding ontvangt ieder lid een exemplaar van de statuten en het HR en wordt geacht er inhoudelijk kennis van te hebben genomen.
 
AANMELDINGEN NIEUWE LEDEN
Als een nieuw lid zich aanmeldt is hij/zij van harte welkom.
Het nieuwe lid wordt ingeschreven en in een rayon ondergebracht.
Het nieuwe lid wordt verzocht de contributie voor het lopende jaar over te maken.
(Daarbij worden de regels gehanteerd die in de statuten zijn opgenomen, zoals in het eerste kwartaal de volledige jaar contributie, in het tweede kwartaal 2/3 deel van de jaarcontributie, in het 3e kwartaal 1/3 deel van de jaar contributie en in het 4e kwartaal geen contributie meer voor het lopende jaar).
Spijtoptanten
Bij leden (die al eens lid waren) geldt dat spijtoptanten met open armen worden ontvangen en waarvoor dezelfde regels worden gehanteerd als bij nieuwe leden.
Bij leden (die al eens lid waren en waarbij problemen (of met de betaling hetzij anders zijn opgetreden) moet eerst in het bestuur worden overlegd of we deze leden weer opnemen, of dat deze leden (als er plaats is) tegen kostprijs aan onze activiteiten mogen deelnemen.
Niet leden kunnen, als er plaats is, voor de kostprijs, aan de activiteiten deelnemen.
Opzeggingen
Een lid moet het lidmaatschap opzeggen voor de 1 december van het lopende jaar met als ingangsdatum de 1e januari van het komende jaar.
Er wordt geen contributie terugbetaald wanneer een lid gedurende het lopende jaar met directe ingangsdatum opzegt.
 
Artikel 7. Contributie.
Jaarlijks wordt op de AV de hoogte van de contributie vastgesteld, nadat hiervoor door het bestuur een voorstel is gedaan.
Het contributiejaar is gelijk aan het verenigingsjaar n.l. van 1 januari tot en met 31 december.
Ingeschreven leden zijn jaarlijks contributie verschuldigd te voldoen voor 1 maart van het lopende verenigingsjaar.
Leden die zich aanmelden en zijn ingeschreven tussen 1 januari en 1 juli zijn de volledige contributie verschuldigd.
Leden die zich aanmelden en zijn ingeschreven tussen 1 juli en 31 oktober zijn een halve jaarcontributie verschuldigd, te
voldoen voor 15 november.
Leden die zich aanmelden en zijn ingeschreven tussen 1 november en 31 december zijn voor het lopende verenigingsjaar
geen contributie verschuldigd.
Er zijn 2 contributiesoorten, t.w.:
a) Contributie voor een lid zonder een partner of relatie en
b) gezinscontributie voor een lid samenwonend met een partner of relatie die ook lid wil zijn.
 
Artikel 8. Bestuurstaken.
Het bestuur heeft tot taak de verenigingsbelangen, binnen de kring van haar bevoegdheid, in haar gehele omvang te behartigen. De samenstelling en het functioneren van het bestuur is geregeld in de statuten.
Kandidaten voor bestuursfuncties dienen zich ten minste 1 week voor de te houden AV bij de secretaris schriftelijk op te geven, gesteund door 10 leden.
 
Artikel 9. Bestuursvergaderingen.
De bestuursvergaderingen worden, naar gelang van de behoefte, door de voorzitter of op voorstel van twee of meer bestuursleden belegd. Een bestuursvergadering is niet tot besluiten bevoegd, als niet ten minste de meerderheid van de bestuursleden aanwezig is.
 
Artikel 10. Bestuursleden.
Het bestuur bestaat uit ten minste 5 personen. Alle bestuursleden moeten oud-medewerkers van KPN zijn. Zie hiervoor ook punt 7.1 en 7.2 uit de Statuten. Het aantal bestuursleden wordt vastgesteld door de AV. Bestuursleden worden benoemd voor een termijn van 3 jaar en zijn herkiesbaar voor een termijn van 3 jaar.
 
Artikel 11. De voorzitter.
De taken en bevoegdheden van de voorzitter zijn geregeld in de statuten. Daarnaast kan hij bepalen, zo hij dit nodig acht, dat alle uitgaande stukken die zijn handtekening niet behoeven, door hem mede worden ondertekend.
 
Artikel 12. Vicevoorzitter.
Bij afwezigheid van de voorzitter neemt de vicevoorzitter diens functie waar zoals gesteld in artikel 11 van de statuten. De vicevoorzitter wordt benoemd uit een van de overige bestuursleden.
 
Artikel 13. De secretaris.
De secretaris voert de administratie van de vereniging voor zover deze niet aan anderen is opgedragen; hij is belast met het notuleren van de vergaderingen.
Alle uitgaande stukken worden namens de vereniging door de secretaris ondertekend; hij is verplicht van deze stukken afschriften te houden en te archiveren. Op de AV brengt de secretaris het jaarverslag uit.
De secretaris houdt een ledenadministratie bij, waaruit de aard van elk lidmaatschap dient te blijken. Het verenigingsarchief wordt door hem bewaard en bijgehouden.
 
Artikel 14. De penningmeester.
De penningmeester beheert de geldmiddelen; voor zijn beheer is hij persoonlijk verantwoordelijk.
Hij draagt zorg voor de inning van de contributie en bijdragen. Houdt de financiële administratie bij van alle ontvangsten en uitgaven, zodanig dat de baten en lasten van de vereniging op elk gewenst moment kunnen worden bekeken. Betalingen uit de verenigingskas worden door hem niet gedaan dan tegen behoorlijk ondertekende kwitanties/nota's. Gelden welke niet nodig zijn voor het voldoen van lopende uitgaven, worden door de penningmeester belegd, overeenkomstig door het bestuur op te stellen regels.
Op de AV brengt hij verslag uit over zijn financieel beheer, de balans, de staat van baten en lasten en geeft toelichting hierop. Ook dient hij een begroting in betreffende de inkomsten en uitgaven voor het nieuwe verenigingsjaar.
De penningmeester is verplicht aan de kascommissie en haar eventuele deskundige inzage te geven van de kas en van alle boeken en bescheiden; en alle inlichtingen te verstrekken welke de kascommissie van hem ter zake van zijn beheer mocht verlangen.
Hij wordt voor zijn gevoerd en in orde bevonden financieel beheer van verdere aansprakelijkheid bij besluit van de AV ontslagen.
 
Artikel 15. Commissies.
Het bestuur kan zich, indien gewenst, doen bijstaan door een of meer
commissies. Hun benoeming kan door de AV worden bevestigd. Aan het hoofd van een dergelijke commissie staat een bestuurslid.
 
Artikel 16. Kascommissie.
Jaarlijks benoemt de AV uit de leden een kascommissie. De kascommissie bestaat uit 2 leden en een reserve lid die geen deel mogen uitmaken van het bestuur. Dit reserve lid vervangt een van de kascommissieleden bij diens afwezigheid. De kascommissie is gehouden tenminste eenmaal per jaar de kas, de boeken en de bescheiden van de penningmeester na te zien. Indien nodig kan de kascommissie zich laten bijstaan door een deskundige.
Van de uitkomst van het onderzoek wordt een advies voorgelegd aan de AV.
De voorzitter van de Kascommissie vraagt de AV het bestuur decharge te verlenen.
De kascommissieleden worden voor twee jaar gekozen. Het lid dat 2 jaar in de commissie heeft gezeten treedt af en wordt opgevolgd door het reserve lid.
 
Artikel 17. Rayonvertegenwoordigers.
Het gebied van het voormalig telefoondistrict Groningen is opgedeeld in een aantal rayons. Per rayon wordt een vertegenwoordiger gekozen die voor de in het rayon woonachtige leden optreedt als contactpersoon. De taak en bevoegdheden zijn vastgelegd in een taakomschrijving.
Ten minste eenmaal per jaar vindt er een vergadering plaats van het bestuur met de rayonvertegenwoordigers.
 
Artikel 18. Evenementen.
Volgens, in overeenstemming met het gestelde in artikel 2 van de statuten, organiseert het bestuur jaarlijks een aantal evenementen zoals een ontmoetingsdag en ontmoetingsbijeenkomst(en).
Ieder lid zoals omschreven in artikel 4 van dit HR kan hieraan deelnemen. Daarnaast is er de mogelijkheid dat een lid zonder partner of relatie een introducé mee kan nemen. Deze introducé betaalt voor deelname aan de ontmoetingsdag en aan ont-moetingsbijeenkomst(en) een door het bestuur vast te stellen bedrag op basis van de werkelijke kosten. Een introducé kan lid worden van de vereniging, als hij/zij voldoet aan het gestelde in artikel 4 van dit HR.
 
Artikel 18a. Reiscommissie.
De reiscommissie heeft als doel minimaal 1 keer per jaar (in het voorjaar) een dagreis te organiseren. Deze reis moet rekening houden met de seniorenstatus van onze leden en binnen het vastgestelde budget vallen. De reiscommissie bestaat uit minimaal 2 leden. De reiscommissie werkt volgens, in overeenstemming met het reglement busreizen.
 
Artikel 18b. Activiteitencommissie.
De Activiteitencommissie organiseert minimaal 1 keer per jaar een ontmoetingsbijeenkomst (bij voorkeur in het najaar). Deze ontmoetingsbijeenkomst dient binnen het door het Bestuur vastgestelde budget te vallen. De Activiteitencommissie bestaat uit minimaal 2 leden en hanteert daarbij de aanwijzingen in de Taakbeschrijving Activiteitencommissie.
 
Artikel 19. Slotbepaling.
In alle gevallen waarin dit HR niet voorziet, beslist het bestuur, met uitzondering van, onder voorbehoud van het recht tot vernietiging en beslissing door de AV. Ieder lid is verplicht zich een exemplaar van de statuten en HR aan te schaffen en wordt geacht de bepalingen van de statuten en van het HR te kennen, en ook alle verder wettig vastgestelde en behoorlijk bekendgemaakte regels en bepalingen.
 
Aldus vastgesteld op de Algemene Vergadering van 28 maart 2024
 
De opmaak van dit artikel kan afwijken van het oorspronkelijk in Word opgemaakt artikel (beheerder)
 

Footer

TelePlus Groningen  Joomla 4.4.2 PHP 8.2.12 Websitebeheerder Gerrit Imbos ©